Glädjen i film!

Det är något visst med film. jag vet inte alls när det intresset skapades men nu för tiden så  har det växt sig otrolgit starkt och jag ser på film flera gånger i veckan. Jag vet inte vad det är som faccinerar mig så otroligt mycket men något är det.
I filmen finns en annan värld att dyka in i. Den världen som utspelar sig är aldrig någonsin min värld. Även om den skulle utspela sig på ekerö, i nutid och handla om en artonårig flicka skulle det fortfarande inte vara min värld. Därför s är det alltid ytterst avkopplande att se en film. Du behöver inte tänka på ditt liv eller din värld för en stund utan kan helt enkelt bara fokusera på den som spelas upp framför dina ögon.
En annan sak är att filmer ofta kan säga saker, saker som vi själva kanske funderat över, men som filmen gör mycket tydligare än vad vi själva kunnat förklara dem. Jag upplevde två exempel bara igår. två saker som jag själv fullständigt håller med om men som jag aldrig kunnat säga på samma sätt. Därför kan vi använda filmen som ett sätt att meddela ett budskap, liksom vi kan använda i stort sett alla olika konstformer.
Det tredje är att filmer också kan ge dig hopp om verkligheten. Det startade en filmgrupp för några år sedan som heter Dogma95 och deras mål är att göra filmer som är exakt som verkligheten. Men om alla filmer är så, hur ska vi då få upp hoppet om vad vår verklighet kan bli? Jag tror ibland det är bra att få se drömbilder och så vidare för att få drömma. Jag tycker inte drömmarna ska handla om att få den perfekta kroppen eller någonting sådant men tillexempel drömmen om lycka. alla ska få drömma om lycka.
Så sätt dig och se en film! antingen en du sett flertal gånger eller för första gången. Det spelar ingen roll, de flesta filmer kan säga en någonting ändå!


Kommentarer
linda

MEN UPPDATERA DÅ

2013-01-05 @ 09:33:33
URL: http://lindamariamartinson.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0